مقاله ای پیرامون نصب و نگهداری کولر آبی برای آموزش و راهنمایی شما

این مقاله به شما کمک می نماید که کولر آبی را کجا نصب ونگهداری نمایید ,

نصب ونگهداری کولرهای آبی

از آنجایی کولرهای آبی در پشت بام نصب می شوند , بایستی از نظر استحکام در محلی نهاده شوند که در سقف تولید لرزش و صدا ننمایند . به عنوان مثال آن‌ها‌را نباید روی ستونها یا این که نزدیک دیوارها قرار اعطا کرد . محل قرار به دست آوردن کانالهای کولر بایستی از گذشته پیش گویی شده باشد , که در روی پشت بام محل ورود شبکه از روش اطاقک سیمانی به وسیله برزنت به کولر متصل گردد . در قسمت تحت کولر معمولا یک فریم فلزی چهار مبنا به طول حدود ۳۰ سانتیمتر قرار داده می‌گردد .
در تحت پایه‌های این کادر می بایست چهار ورقه فلزی مربعی به اظلاع ۱۰ سانتیمتر سفت جوش داده شود , تا از فرو رفتن در آسفالت پشت بام پرهیز به کار آید . یکی دیگر از نکاتی که در موقع نصب کولر لازم است به آن اعتنا شود , این است که تا حد قابلیت از لوله‌های دودکش و لوله چاه فاضلاب به دور باشد . این جور کولر آبی رنگ نسبت به حجم هوادهی در واحدهای حجمی ۲۰۰۰ , ۳۰۰۰ , ۳۵۰۰ , ۴۰۰۰۰ , ۴۵۰۰ , ۵۰۰۰ , ۶۰۰۰ , ۷۰۰۰ و ۱۲۰۰۰ ساخته می گردند . این اعداد بر حسب فوت مکعب در دقیقه ( CFM ) میزان هوا دهی را انتخاب میکنند . راهنمای کامل تعمیر کولر آبی

نصب و نگهداری کولر آبی نصب کولر آبی مشهد

ساختمان موتور کولر آبی

این نوع موتورها از نوع قفسی ( قفس سنجابی ) با رویکرد انداز خازنی یا این که مقاومتی دو دور می باشند , که در قدرتهای متعدد ۰ . ۲۵ , ۰ . ۵ و ۰ . ۷۵ اسب بخار و فراتر نسبت به حجم هوادهی کولر انتخاب می گردند . این دسته موتورها به دلیل نداشتن کلکتور ( روتور سیم پیچی شده ) با صدای مضاعف کم ‌ , حجم , بها کمتر و قدمت طولانی‌تر مورد استفاده قرار می گیرند . موتور کولر دارنده دو به دور حدود ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ به دور در دقیقه است , که به اسم به دور نماید و به دور تند دارای شهرت است . ساختمان این موتورها مبنی بر سه مشخصه سیم پیچ که منش انداز دورکند و دورتند میباشند , ساخته میشوند .
در روی بدنه موتور کولر قسمت الکتریکی کلید فرار از راس موجود است که سرهای خروجی سیم پیچ‌ها و کابل محل ورود برق به آن متصل میگردد . روی نصیب کائوچویی این کلید کلمات ( COM ) مشترک ( HI ) تند ( LO ) نماید چشم می گردد . جریانی که موتور در دورهای تند و نماید میکشد , حدود یک اسب بخار و ( ۴ . ۲ آمپر ) است . برای کولرهای با حجم هوا دهی دوچندان از موتورهای سه فاز با یک به دور ( ۱۵۰۰ به دور در دقیقه ) استفاده می‌گردد . ساختمان کولر آبی از بخشهای مختلفی تشکیل شده‌اند که آنان را بررسی میکنیم .

استاتور ( قسمت ساکن موتور )

استاتور از سه قسمت اصلی تشکیل‌شده شده‌است .

بدنه ( طوقه )

این قسمت استاتور از ورقهای فولادی تشکیل‌شده و بوسیله دستگاه درز جوش به طور استوانه‌ای بدون نقص در آمده است . گذشته از جوش بدنه سوراخ‌هایی به وسیله پرس جهت تهویه روی آن تعبیه می گردد . پیشین از این‌که هسته و سیم‌بندی در آن قرار گیرد , روی آن آزمایشهایی انجام می گیرد . بدنه ابتدا فسفاته , آن گاه لعابکاری و سرنوشت رنگ می شود . موقعی که استاتور روی پایه‌اش قرار می گیرد , حتما قسمت خارج منفذ آن بایستی به جهت بالا باشد تا علیه ریزش آب و غیره نگهداری گردد

هسته

هسته الکتروموتور از ورق‌های دینامو ( فولاد سیلیس‌دار ) که روی آن شیارهای منحصر به فرد و گوناگون تعبیه شده , تشکیل‌شده شده‌است . قطر داخلی هسته ۸ . ۹ سانتیمتر و ارتفاع یا این که ضخامت محوری هسته برای موتورهای ۳/۱ اسب بخار , ۴ . ۳ سانتیمتر و برای موتورهای ۲/۱ و ۴/۳ اسب بخار ۵ . ۴ سانتیمتر است .
خازن راه‌انداز موتور کولر
این خازن ( که با سیم پیچ راه‌انداز موتور بطور خصوصی قرار گرفته است ) هنگام فعال سازی موتور در مدار قرار می گیرد , و با ساخت اختلاف کار دربین جریان ولتاژ سبب جنبش موتور شده و آن گاه به وسیله کلید فرار از راءس از مدار موتور بیرون می گردد . بعداز خاموش شدن کولر مجددا کلید فراروگریز از مرکز خازن را برای شروع بعدی در مسیر جریان از می دهد

نصب و نگهداری کولر آبی

رتور

رتور هم از ورق‌های دینامو ( فولاد سیلیس‌دار ) تشکیل‌شده شده‌است . در روی ورقها شیارهایی درنظرگرفته شده شده‌است که آلومینیم مذاب درآن تزریق می شود . آلومینیم مذاب پره‌های خنک‌کننده دو رمز حلقه را که میله‌های روتور را اتصال کوتاه می کند , نگه میدارد . جهت سبک شدن روتور و تهویه خوبتر آن در روی هسته در قسمت مرکزی سوراخهایی تعبیه می‌گردد .

درپوش و بوش‌ها

درپوش‌های انتهایی , جزء موتور را تشکیل می دهند , که در مرکز آنان بوش‌های حافظ محور رتور درنظرگرفته شده شده‌است . مال بوش‌ها از استیل و قسمت داخلی آن‌ها از برنز است تا علیه بارهای سنگین وزن و سبک از استحکام کافی برخوردار باشند . روی بوشها منفذی تعبیه شده که در باطن آن نمد منحصربه‌فرد آغشته به روغن قرار میگیرد . توجه به توصیه های ایمنی و فنی برای استفاده از کولرهای آبی و بررسی استاندارد ان ها

کلید گریز از مرکز ( برگه اتصالات )

این کلید روی درپوش عقب الکتروموتور جای دارد و چهارسر بوسیله فیش‌ها از پایین به آن اتصال دارااست . در قسمت رویی یا این که بیرونی کلید , یک سیم منحصربه‌فرد به دور فراوان که به فیشی با نماد HI که مخفف HIGH , سیم به دور کم به فیشی که به نشانه LO که مخفف LOW و سیم برق مشترک به فیش با نماد COM که مخفف ( COMON ) است , متصل میشوند .

توربین ( بادبزن )

قسمت اصلی کولر که هوای درون اطاقک را به باطن شبکه می‌دمد , توربین یا این که بادبزن نامیده میشود . توربین از روش یک فلکه ( مبلغی ) بزرگ با یک تسمه به فلکه موتور متصل می‌شود . توربین از یک‌سری پره که با صورت و زاویه خاصی حول یک استوانه قرار دارا‌هستند , درست شده شده‌است .

پولی یا فلکه

پولی از آلومینیم کم آب تنظیم شده و انتقال اقتدار از الکتروموتور به رشته یا این که پروانه از روش آن ها انجام میگیرد . پولی کوچک روی محور موتور و مبلغی بزرگ روی محور پروانه نصب می شود . طریق قرار دریافت کردن آن‌ها طوری است که هر دو آنان دقیقا روی یک کاغذ خیالی قرار میگیرند . در غیر این صورت سبب ساز خوردگی تسمه میگردند . روی راءس هر یک از پولی‌ها یک پیچ مغزی جای دارد که بایستی به وسیله آچار آلن روی تراز صاف محورها تهیه و تنظیم و آنگاه سفت شود . در غیر اینصورت پس ازمدتی به طور هرزگرد جنبش می کنند .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *