نخاله های ساختمانی

نخاله ها و ضایعات ساختمانی و تاثیر انها برمحیط زیست

نخاله ها و ضایعات ساختمانی و تاثیر انها برمحیط زیست
در این مطلب به نظارت اثرات پسماندهای عمرانی یا این که به عبارتی نخاله های ساختمانی بر محفظه زیست پرداخته می شود و رویکرد های کار اثر گذار درباره‌ی مواجه شدن با این پدیده هم ارائه می‌شود . در واقعیت امروزه با ارتقا روز افزون جمعیت در شهر تهران و بقیه کلان شهرها و با بسط ایجاد و سازهای عمرانی و ساختمانی , و هم تخریب و نوسازی بناهای عمرانی و ساختمان ها , اندازه ساخت نخاله های ساختمانی به صورت چشمگیری در هم اکنون ارتقا است . به جا ماندن پسماندهای ساختمانی , مشکلات متعددی را اعم از آلودگی های زیست محیطی , بد چشم انداز شدن فضای شهر ( آلودگی های دیداری ) , مرگ و میر اشخاص و یا این که پیدایش اتفاق برای آنان در اثر بازخورد ماشین ها با نخاله های ساختمانی مو جود در معابر ( که به ویژه در ظلمت شب رخداد می افتد ) و … را درپی دارااست .

پسماند های ساختمانی در سطح شهر و ایجاد آلودگی هوا

در کشور‌ایران و دیگر کشورهای در حال پیش رفت پساندهای ساختمانی و ضایعات عملیات های عمرانی , بخش اکثر ای از پسماندهای شهری را به خویش اختصاص میدهند و علاوه بر مخارج مضاعف مضاعف برای دفع آن عواقب نامطلوبی را هم بر محفظه زیست دارا هستند . اینک حجم نخاله های ساختمانی و عمرانی به قدری است که‌این مسائل خیر صرفا در کشور‌ایران بلکه در اکثری از کشورهای توسعه یافته نیز به یک نقص‌ اجتماعی و در عین هم اکنون زیست محیطی تبدیل شده‌است .

نخاله های ساختمانی

پیشگفتار و تعاریف اول درباره‌ی نخاله های ساختمانی

به تیم ای از مواد حاصل از کار های انسانی که غیر قابل استعمال بوده و یا این که اضافی فرض می شود , مواد زائد گفته می شود . به قسمتی از این مواد که در اثر عملیات های عمرانی , ایجاد و ساز یا این که تخریب و نوسازی و مرمت و یا این که حفاری و گودبرداری در طی فعالیتهای عمرانی بجا میماند , نخاله های ساختمانی گفته می شود . حمل نخاله

می بضاعت و توان بیان کرد درصد و ادغام مواد تشکیل دهنده نخاله های ساختمانی در بخش ها متفاوت جهان , به مدل و طرز معاش , مدل صنعت ساختمان , ادغام و بافت جمعیتی وابسته است ولی به صورت کلی , نخاله های ساختمانی , مشتقاتی از خاک و ادغام های حاصل از خاکبرداری , شیشه , مصالح ساختمانی از قبیل گچ و خاک , بتن , کاشی و سرامیک , ماسه و سیمان , سنگ , خشت , قیر و کیسه , موزاییک , براده های فلزات و تکه های فلزات , چوب , تیرچه سقفی و … میباشد .

دیده شدن نخاله های ساختمانی در کنار و بستر رودخانه ها

اینک با ارتقا اندازه برداشت مصالح سنگی از بستر رودخانه ها که برای استعمال در فعالیتهای عمرانی و ساختمانی انجام یافته شده‌است , متاسفانه سیلاب های خطرناکی به وقوع متداول است . از سمت دیگر , ریختن نخاله های ساختمانی در کنار و یا این که بستر رودخانه ها سبب به ورود مواد زیان آور مو جود در پسماندها به چرخه آب های سطحی و زمینی شده‌است .

در اکثری از تایم ها هم تخلیه غیرمجاز نخاله های ساختمانی ( به جهت عدم وجود وام ها حمل نخاله و بازیابی و بازیافت ) در نزدیکی بخش ها مسکونی و جاده ها سبب پیدایش خطاها مختلفی اعم از تصادفات جاده ای شده‌است . از سوی دیگر افتتاح بیشتراز حد از منابع ارگانیک برای ایجاد رویکرد ها , ساخت بتن , خشت و بقیه مصالح ساختمانی , فقدان مصالح ارگانیک را درپی داشته است .

نخاله های ساختمانی

تحت عنوان مثال در این جهت می بضاعت از عملیات خاکبرداری اسم موفقیت . با انجام خاکبرداری ضمن این که به منابع خاکی لطمه وارد می شود حجم متعددی از خاک انباشته می شود که نیاز به گردآوری آن هاست .

هم اکنون اعتنا بدین نکته اضطراری است که می بایست مدیر بر در دست گرفتن مواد زائد با مساله فنی , اقتصادی و زیست محیطی تطابق داشته باشد و به شکلی هماهنگ با دیگر موقعیت همگانی جامعه طرح ریزی شود . همینطور به طور ویژه مطالعات زمین شناسی مهندسی قادر است بر مبنای سه جنبه فوق باشد و در رویا رویی با ساخت مواد زائد و استعمال باصرفه از آنان در چرخه بازیافت , نقش حساس داشته باشد . انواع خودروهای حمل زباله ،بازیافت و خدمات شهری و چگونگی کارکرد آنها

مدیریت پسماند های شهری و بازیافت انها

داده ها کلی درباره‌ی پسماندهای عمرانی

مدیر ضایعات ساختمانی , یک کدام از راههای مؤثر در حل معضلاتی است که به آنان اشاره شد . در‌این مدیر سه اصل حساس موجود است که چهت نیل به آنان می بایست از تعدادی مهارت ها منفعت گرفت :

کاهش

استعمال دوباره آمارمبتلايان به سالک دربم درصد کاهش يافته است وجود نخاله‌هاي ساختماني درگسترش عامل بيماري درشهرموثر است

بازیافت

توصیف مدیر پسماند : فعالیتهای مدیریتی که سبب به کاهش ضایعات ساختمانی و دفع آشغال ها میشوند , مدیر پسماند نامیده میشوند .

احتمال دارد جذاب باشد بدانید که حدود ۹۰ درصد نخاله های ساختمانی قابل بازیافت و استعمال دوباره است! و به همین منظور امروزه مشاجره مدیر پسماند حائز اهمیت متعددی در صنعت های عمرانی است به گونه ای که در اجرای تمام پروژه های عمرانی بارز و میانگین , وجود برنامه گروه مدیر پسماند یک ضرورت میباشد . از همین رو , اهمیت مدیر پسماند سبب به بسط و رویش آن در تمام شاخه های مهندسی شده‌است .

نخاله های ساختمانی

در طی چرخه تخریب و مرمت , مواد معدنی ما یحتاج در ایجاد و ساز که قبلاً از معادن استخراج گردیده اند , بعد از عملیات تخریب , در بخش ها شهری باقی میمانند . به جهت انجام حفاری های مضاعف برای دفن مواد نخاله های ساختمانی که حاصل شده از ایجاد و ساز در بعضا از شهرها می باشند , بعضا از محققان تقریب می‌زنند که برای دوری از دگرگونی توپرگرافی در بعضا بخش ها می بایست کار های تولید و ساز تا یکسری سال آتی متوقف شود .

در حالی که احتمال دارد تأثیر این جریان در کلیه جا چندان بدون شوخی نباشد ولی اعتنا به چگونگی دفع مواد پسماند حاصل از تخریب و تولید و ساز اضطراری است . در اکثری از کشورها , راهبرد هایی به وسیله شهرداری ها صادر میشوند که سبب جداسازی پسماند حاصل از تولید و ساز و تخریب از دیگر مواد جامد و آشغال های خانگی و تجاری می شود ( در کشور‌ایران هم تحت عنوان مثال تعداد متعددی از شهرداری ها اعم از شورای متشخص اسلامی شهر تهران هم مصوبه تفکیک مواد پسماند ساختمانی را بیان نموده اند ) .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *