اندازه گیری مقدار مصرفی توسط کنتور اب

اندازه گیری مقدار مصرفی توسط کنتور اب

مقدار گیری اندازه مصرفی بوسیله کنتور اب
کنتور آب وسیله‌ای برای اندازه‌گیری اندازه آبی‌رنگ که از لوله عبور کرده یا این که به عبارت دیگر وسیله برای بدست آوردن اندازه آب مصرفی است . به صورت خلاصه کمی را که کنتور سناریو می دهد دبی ( کمیت ) کل می گویند . واحد رایج برای کنتور آب لیتر است در بعضی مورد ها از متر مکعب هم به کارگیری می‌گردد .

آشنایی با نحوه کار کنتور اب

کنتورها معمولاً به طور کره یا این که مشابه به کره ( درهرحال بایستی قابل اندازه‌گیری هندسی وبه دسته ی باشد که مایع بتواند در آن به گردش در بیاید ) میباشند و در باطن مخزن آن یک پروانه با چهار تیغه جای دارد که به یک سناریو گر متصل است . از یک سمت آب وارد مخزن می‌گردد و تیغه‌ها را به چرخش وادار می‌نماید بعداز چرخش تیغه‌ها نسبت به حجم مخزن

در حالتی که حجم مخزن یک دهم لیتر است ݐس از ۱۰ بدور چرخش

درنمایشگر کنتور یکی بیشتر می‌گردد که در معنای عبور یک لیتر است . بایستی دقت شود که تیغه‌ها حجم زیاد مقداری را اشغال مینمایند .

اندازه گیری مقدار مصرفی توسط کنتور اب

کنتور آب در جمهوری اسلامی ایران : سوابق ایجاد کرد کنتور آب در جمهوری اسلامی ایران به سال ۱۳۴۷ خورشیدی گشوده می‌گردد . کمپانی آبفر اولی خالق کنتور آب در جمهوری اسلامی ایران عمل خویش را در سال ۱۳۴۷ با همیاری کمپانی فرانسوی شلومبرژی فرانسه استارت کرد .

بررسی انواع کنتورهای اب

برای مقدار گیری معیار سیال در حالا جریان از یک مسیر بسته ( مثل خط لوله ) با تراز زمان معین , می قدرت از وسایل و امکانات متعدد به کارگیری کرد . در بعضی از این وسایل حجم سیال در جریان به صورت بدون واسطه خوانده می شود . و در بعضی دیگر بعداز مقدار گیری دبی سرعت و یا این که وزن سیال حجم آن با تخمین خیر تقریب زده می شود .

طبق تمجید استاندار کنتور آب وسیله ای است که برای مقدار گیری مداوم , مراقبت و آشکار کردن حجم آب عبوری از یک مسیر به کار می‌رود . با دقت به‌این تعریف‌و‌تمجید می اقتدار بخش های تشکیل دهنده کنتور را به سه بخش حیاتی تقسیم کرد :

اندازه گیری مقدار مصرفی توسط کنتور اب
هزينه جداسازي کنتور آب

قسمت های تشکیل دهنده کنتور اب

بخش مقدار گیرنده

بخش کانتر

بخش سناریو دهنده

بخش مقدار گیرنده کنتور گوشه ای است که وظیفه تبدیل حجم , دبی , سرعت یا این که وزن آب عبوری به نشانه ها یا این که سیگنال های قابل شمارش را بر عهده داراست . این سیگنال ها از روش مکانیکی یا این که الکترونیکی به نصیب کانتر منتقل و بعداز شمارش و پردازش , نتایج حاصل از نصیب سناریو دهنده تلاوت می‌گردد .

آشنایی با نحوه کار کنتورهای مکانیکی

لوله بازکنی منطقه یک (منطقه ۱)

یکی‌از مرسوم ترین گونه های کنتور برای مقدار گیری بدون واسطه حجم آب مصرفی و فرآورده بیشتر شرکت ها گران قدر کنتورساز عالم کنتورهای مکانیکی است . درین کنتورها از جزو تشخیص دهنده جریان مثل پروانه یا این که پیستون متحرک به کارگیری می شود که معیار تکان و جابجایی آن متناسب و متاثر از تکان معیار حجیم آب عبوری مقدار گیری و تصویب می شود . انتقال تکان پروانه و یا این که پیستون به کانتر نیز به طور چرخ دنده ای ( گونه گیربکسی ) و نیز به طور تلفیقی از زد خورد دو آهن ربای مستمر و یک سری چرخ دنده ( گونه مغناطیسی ) قابلیت پذیر است .

در کنتورهای گونه گیربکسی در صورتی‌که همه قطعات داخلی , با آب در تماس باشند گونه خیس و در حالتی که به غیر از بخش کانتر سایر قطعات با آب در تماس بوده گونه نصفه کم آب و در حالتی که تنها پروانه با آب در تماس باشد ( مثل کنتورهای مغناطیسی ) گونه کم آب اسم گذاری می شود .

مزیت کنتورهای مغناطیسی نسبت به کنتورهای گیربکسی کاهش ترازو تماس قطعات داخلی با آب , رسوب املاح جانور در آن و در سود خودداری از فساد کنتور در اثر گیر دادن قطعات داخلی هست . البته مواقعی مثل تاثیر عرصه ها مغناطیسی فرنگی روی سعی کنتور , پیدایش پدیده جدا اتصال در آهن ربای مستمر و یا این که جذب براده های فلزی احتمالی جانور در آب , از معایب این گونه کنتورها است .

بخش اعظمی از شرکت ها دارای اعتبار کنتورسازی با پباده سازی اصولی و تعبیه رینگ ضد مغناطیس و به کارگیری از آهن رباهای مستمر مطلوب و ظریف اشکالات ذکر شده را در تولید ها تولیدی خویش مرتفع نموده اند .

اندازه گیری مقدار مصرفی توسط کنتور اب

در کنتورهای سرعتی , جزو تشخیص دهنده جریان , توربین یا این که پروانه ای است که در مسیر آب قرار گرفته و بوسیله نیروی ناشی از تکان آب به صورت آزادانه مدت می نماید و به واسطه تکان پروانه , حجم آب عبوری از کنتور مقدار گیری می شود . پباده سازی پروانه و محیط ذی‌ربط به نحوی است که میان چرخش پروانه و سرعت جریان سیال تناسب بدون واسطه برقرار می‌گردد . درین کنتورها در صورتی‌که محور توربین در امتداد مسیر جریان سیال عمود باشد کنتور را توربین عمودی می نامند . کنتورهای توربین افقی معمولا در سایزهای بالا ( حجیم ) و گونه توربین عمودی در سایزهای ذیل ( کنتورهای خانگی ) بکار گرفته می شود . تعمیرات و نصب شیرآلات مطهری تهران شبانه روزی

در صورتی‌که که آب از یک سری دریچه به پروانه عکس العمل نماید , کنتور یک سری افشانه و در حالتی که از یک جهت به پروانه عکس العمل کند تک افشانه نامیده می شود . کنتورهای تک افشانه نسبت به کنتورهای یک سری افشانه در سرعت های کمتر آب استارت به کار می نمایند . در صورتی‌که که کنتورهای یک سری افشانه مقاومت بیشتری نسبت به ضربات دینامیکی از خویش نشان ارائه میکنند .

توجه به نحوه نصب و نگهداری صحیح کنتورهای مکانیکی

کنتور آب یکی‌از وسایل ابزار ظریف است که دقت به نصب و مراقبت درست آن موجب فایده گیری طولانی زمان و کارکرد با صرفه آن خواهد شد . درین ارتباط دقت به موارد ذیل حتمی است :

کنتورهای مکانیکی , برخلاف ظاهری به علت داشتن چرخ دنده هایی که همواره واحد سنجش زد خورد میان آنهاباید در توا‌ن تمجید شده ای باشند , نسبت به ضربات حیاتی میباشند و به همین بهانه شرکت ها دارای اعتبار تولیدکننده کنتور بر روی بسته بندی این تولید ها نشانه ها شکستنی را حک می نمایند .

محل نصب کنتور بایستی به نحوی باشد که از وارد داخل شدن هرگونه ضربه احتمالی مصون باشد . عمده فساد کنتورهای برگشتی از کانال ناشی از نصب غلط آن ها است . اثرها مصالح ساختمانی ارثیه بر روی بعضی از کنتورها بیان کنده بهره‌برداری غلط و عدم دقت به آلرژی این وسیله است . لایروبی و چاه بازکنی میدان آزادی تهران شبانه روزی

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 3    میانگین: 3/5]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *